Maatschappelijke Stage - Minkema - Kalsbeek

11 januari 2017

Maatschappelijke Stage - Minkema - Kalsbeek

Foto: Wilma de Mooij

Acht scholieren van Kalsbeek en Minkema doen hun maatschappelijke stage (MaS) bij de SP in Woerden. Zij voeren actie voor een 100% rookvrij Kalsbeek.

Rookhok, meten met twee maten
Op het terrein van de Kalsbeek locatie Bredius staat een rookhok. Het is daar neergezet om docenten de gelegenheid te bieden om te roken als zij op het werk zijn. De actievoerders vinden het rookbeleid op school een meten met twee maten dat de gezondheid en het (toekomstige) gezondheidsgedrag van de leerlingen in het gedrang zet. Zij willen dat het rookhok van het schoolterrein verdwijnt.
De actie startte direct na de kerstvakantie met het plakken van posters in de school.

Kalsbeek’s pedagogische doelstelling
De posters werden direct nadat de actievoerders die in de school hadden opgehangen verwijderd. Actievoerder Naomi Koolstra werd op het matje geroepen bij de plaatsvervangend locatiedirecteur dhr. Noorthoek. Haar werd duidelijk gemaakt dat er toestemming gevraagd had moeten worden om de posters op te hangen en dat politiek gekleurde posters in school al helemaal uit den boze zouden zijn, omdat Kalsbeek een neutrale school wil zijn. De directeur wenste een en ander te bepreken met SP Woerden, maar wou niet zelf bellen.

De voorzitter van SP Woerden, Wilma de Mooij heeft, nadat zij hierover bericht ontving, direct telefonisch contact opgenomen met dhr. Noorthoek. In het gesprek herhaalde hij zijn boodschap. ‘Ik ga het rookbeleid van deze school echt niet veranderen’. De directeur vertelde dat de aanwezigheid van het rookhok een pedagogisch doel dient: ‘wij vinden dat leerlingen in de leeftijd van 12-17 jaar moeten leren omgaan met gedrag dat niet goed voor ze is’. Ook wees hij op wetgeving en een verschil in de positie van docent en leerlingen; ‘leerlingen mogen ook niet eten en drinken in de klas terwijl wij vinden dat een docent gewoon een kopje koffie moet kunnen drinken tijdens de les’. De schooldirecteur herhaalde de boodschap die hij de actievoerders had meegegeven: ‘Kalsbeek is een neutrale school en wil daarom sowieso geen ruimte te geven aan politieke partijen van welke kleur dan ook’. Noorthoek wenste (al werd dat niet aan hem gevraagd) de link naar de online vragenlijst over het rookhok niet te plaatsen in het schoolblad. Ook niet nadat het logo van de SP eraf gehaald was. Sterker nog, hij zou er zelfs geen blik op werpen: ‘ik ga niet eens kijken op die website’. (www.scholierenactie.nl).

Ondanks de weerstand tegen het doel van de actie, gaf de schooldirecteur wél toestemming om de papieren vragenlijst in de school laten invullen als de actievoerders die zouden meenemen naar school. De verwijderde posters konden desgevraagd op verzoek door de actievoerders worden opgehaald, als die niet weggegooid zouden zijn door zijn medewerkers, ‘ik weet niet of die er nog zijn, daar heb ik mijn adjuncten voor’. Maar om posters (zonder SP logo) op te hangen, daar zouden de actievoerders hem alsnog eerst toestemming voor moeten vragen.

Hoe verder:
De MaS actievoerders gaan met papieren vragenlijsten naar de Kalsbeek locatie. Aan leerlingen, docenten en ouders wordt gevraagd of zij de vragenlijst willen invullen, dat kan ook online. Nadat de vragenlijsten zijn verzameld en geanalyseerd wordt een volgende actievergadering georganiseerd.

Foto: Wilma de Mooij / SP-Woerden

4 jan 2017, actieoverleg. vlnr: Merna, David (ROOD), Vincent, Robin, Melvin, Naomi. De andere actievoerders zijn Anna, Claudia en Tristan.

Tijdens de MaS (Maatschappelijke Stage) maken jongeren kennis met vrijwilligerswerk. Zij zullen ervaren dat belangeloos de handen uit de mouwen steken voor een ander belangrijk is en voldoening geeft. Bovendien komen zij op een natuurlijke wijze in contact met verschillende mensen en leeftijdsgroepen. Door het doen van vrijwilligerswerk leren jongeren de samenleving beter kennen en kijken ze achteraf vaak anders naar de wereld om hen heen. (Bron: Mas)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.