Ilse belt naar Woerden Dichtbij

10 februari 2012

Ilse belt naar Woerden Dichtbij

• bron: WoerdenDichtbij

WD: Hallo, met wie spreek ik?

I: Met Ilse van Loveren van de SP.

WD: Ha! Van die leuke zuigacties. Wat is er?

I: Ik wilde even reageren over dat plan van die golfbaan bij Woerden. Dat is toch belachelijk gezien het aantal nauwelijks te exploiteren gofbanen in de regio? Ongelofelijk dat de gemeenteraad hieraan mee zou willen werken.

WD: Misschien wel ja. Waarom volgens jou?

I: Omdat de gemeente Woerden zich verliest in prestigeprojecten. Neem nou de rondwegen. Er wordt dus een stuk natuurgebied opgeofferd voor een onnodige weg (Bravo 6C red.) en compenseren ho maar. Ondertussen is er wel een groepje pofbroeken dat gehoor krijgt voor een golfbaan in het Groene Hart. Dat is het tegenovergestelde van compensatie voor de Potterskade bij Catterbroeck.

WD: Wat gaan jullie nu doen?

I: Als de plannen doorgang vinden bij de gemeente en provincie gaan wij zeker over tot actie met Natuurmonumenten en andere partners.

WD: Ok. Even iets anders. Je bent momenteel het spook van de gemeenteraad. Iedereen huivert van de SP die gaan meedoen in 2014. Jullie zouden het halve electoraat van partijen als InwonersBelangen en ProgressiefWoerden opeten. Wat vind je daarvan?

I: Daar zijn we momenteel nog helemaal niet mee bezig.

WD: Dat maak je mij niet wijs. Momenteel is de SP in Nederland ongeveer grootste partij in de peilingen. Denk je dat het succes van de SP vertaald kan worden lokaal in Woerden?

I: In 2010 is de SP begonnen met een campagne om meer voet aan de grond te krijgen in de gemeenten van Nederland. Toen ben ik bij de SP betrokken geraakt. Momenteel zijn we alleen nog maar een werkgroep, nog geen echte partij met fractievergaderingen en manifesten. We zijn nog ontzettend aan het zoeken. En acties voeren natuurlijk. Op de achtergrond kijkt de provinciale SP over onze schouders mee met wat voor vlees we in de kuip halen.

WD: Ben je bereid om in 2014 voor de SP in de gemeenteraad te zitten?

I: Ja.

WD: Hoe ga je het aanpakken als jullie zometeen met 3 zetels in de gemeenteraad komen?

I: Ik denk dat vooral andere partijen iets zullen moeten aanpakken als de SP in één klap met zoveel zetels in de gemeenteraad zou komen. Neem nou het onlangs luid bejubelde WMO-beleidskader van het college. Daar staat dus gewoon in dat iemand geen scootmobiel nodig heeft als de buurman hem of haar ook kan helpen naar de buurtactiviteit. Daar zijn de scootmobielen toch juist voor? Om mensen hun eigen leven en mobiliteit terug te geven? Tussen de regels door lees je dat de professional een geitenwollensok is die niet efficiënt kan werken. Die mensen heb je juist hard nodig in deze tijd van vergrijzing, die zet je niet zo weg in een beleidskader.

WD: Werk je zelf in de zorg?

I: Ja, ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en ben bijna afgestudeerd aan de SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening). De WMO heeft dus wel mijn speciale aandacht.

WD: Dank je wel voor je telefoontje, Ilse.

Nu in de knotsgekke poll: met hoeveel zetels komt de SP in 2014 binnenknallen?