DONDERDAG 22 MEI STEMMEN WE VOOR EEN SOCIAAL EUROPA

19 mei 2014

DONDERDAG 22 MEI STEMMEN WE VOOR EEN SOCIAAL EUROPA

Op 22 mei zijn er weer verkiezingen voor het Europese Parlement. Een mooi moment om het Europese beleid bij te sturen; van een Europa dat in dienst is van de Europese markt naar een Europa waarin wordt samengewerkt op sociaal gebied.

In Brussel werkt de SP samen in een fractie van Verenigd Links, waarin momenteel 35 leden van 17 linkse partijen in de Europese Unie samenwerken. Het doel van de SP is om de Europese neoliberale superstaat te voorkomen, met als alternatief een democratie dicht bij huis. De SP streeft naar een Europa waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. Wat de SP betreft moet alle beleid, wet- en regelgeving op deze kernvisie gebaseerd zijn.

Er zijn mensen die beweren dat de SP tegen Europa of de EU is, maar dat klopt niet. De SP wil de EU niet opheffen, maar wil een andere koers gaan varen; eerlijke samenwerking in plaats van dictaten. Voor grensoverschrijdende thema’s moet natuurlijk in samenwerking beleid of regelgeving gemaakt worden en voor grensoverschrijdende problemen kunnen we samen oplossingen zoeken.

In de laatste jaren is Europa al steeds meer trekjes gaan vertonen van een neoliberale superstaat. Niet landen maar banken krijgen hulp van het noodfonds, uitzendkrachten en chauffeurs raken steeds meer onbeschermd, de zorg komt steeds meer in handen van de markt en van alles dat geen geld opbrengt wordt het bestaansrecht in twijfel getrokken. Dit moet stoppen! Europa moet weer van de Europeanen worden en niet van de Europese markt. Daarom is het zo belangrijk dat we gaan stemmen op 22 mei. U gaat toch ook?

Voor meer informatie: https://sp.nl/europa/