SP geïnteresseerd in onderzoek kosten boa's

7 januari 2015

SP geïnteresseerd in onderzoek kosten boa's

In Gouda heeft de SP onderzoek gedaan naar de kosten van buitengewoon opsporingsambtenaren, de zogenaamde BOA's.

In het Algemeen Dagblad van maandag 5 januari wordt hiervan melding gemaakt, waarbij ook de Werkgroep van de SP Woerden wordt genoemd.

Uitkomst van het onderzoek is, dat de overheadkosten veel te hoog zijn, waardoor de BOA's uiteindelijk duurder zijn dan reguliere agenten, aldus Nine Kooiman, die namens de SP in de Tweede Kamer zit. Volgens Lenny Roelofs, van SP-raadslid in Gouda, is 25% overheadkosten normaal, terwijl dat momenteel op 43% ligt.

,,Die kosten zijn in onze ogen veel te hoog. Wij zijn van minder management en meer handjes op de werkvloer.''

Het onderzoek heeft ook de belangstelling van de SP in Alphen a/d Rijn, die naar aanleiding van het onderzoek in Gouda de kosten in Alphen wil onderzoeken.

Wilma de Mooij, voorzitster van de werkgroep SP Woerden: ,,Wij houden ons vooralsnog bezig met het verkrijgen van de status van lokale afdeling van de SP. Daarna kunnen wij ons pas bezig gaan houden met inhoudelijke zaken, zoals dit onderzoek. Wij volgen de ontwikkelingen rondom de boa's natuurlijk wel op de voet."