Ontruiming

11 maart 2016

Ontruiming

Foto: RCE / Wikimedia Commons

Aankomende woensdag 16 maart heeft de woningbouwvereniging GroenWest te Woerden een ontruiming van een woning gepland. Het gaat om een woning van een alleenstaande moeder van twee jonge kinderen. De betalingsachterstand is op dit moment €1800,00.

Mevrouw is in betalingsproblemen gekomen na een scheiding. Zij zal de voogdij over haar kinderen verliezen als zij geen eigen woonruimte heeft. Ze wil dan ook heel graag haar schulden af betalen en heeft hiertoe al stappen genomen. Zo heeft zij van haar werkgever een voorschot gekregen. Ook heeft zij voorgesteld om na het weekend €600,00 af te lossen maar hier neemt GroenWest geen genoegen mee. Zij willen minimaal €900,00 (de helft van de huidige restschuld) maar dat kan mevrouw niet betalen. Die €300,00 verschil is blijkbaar een dealbreker voor de - wat heet - sociale woningbouwvereniging.

Tot nu toe is er nog geen enkele instantie bij dit gezin betrokken geweest. Geen schuldhulpverlening of welzijnswerk. Ook is er nog geen enkele keer iemand van de woningbouw langs geweest om met haar te praten. Er is slechts een deurwaarder langs gestuurd.

De SP Woerden heeft contact gehad met zowel de mevrouw als GroenWest, in de hoop een oplossing te kunnen vinden. Mevrouw heeft ons, maar ook GroenWest, aangegeven haar schuld te willen afbetalen, maar geeft aan iets meer tijd nodig te hebben dan GroenWest haar nu geeft. De SP Woerden is teleurgesteld dat het uitzettingsbeleid van GroenWest op zo'n harde manier wordt uitgevoerd, juist omdat de mevrouw in kwestie graag mee wil werken aan een oplossing.

De SP Woerden hoopt van harte dat voor woensdag nog een afspraak tussen mevrouw en GroenWest kan worden gemaakt, waarin mevrouw haar schuld kan aflossen én in haar woning kan blijven.

Reacties

Update: GroenWest heeft besloten de uitzetting onder voorwaarden een maand uit te stellen. Dat betekent voorlopig goed nieuws, want nu kan er in die tijd naar een oplossing worden gezocht.