SP wil een sociale energie transitie, snel schone betaalbare energie voor iedereen

1 september 2017

Foto: SP

Bijna iedereen gebruikt gas om te koken of voor verwarming. We zijn sinds de jaren ’60 niet anders gewend. Dat gas moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Het meeste komt uit Groningen, maar vergis je niet er zit ook gas in de grond van Zuid Holland en Utrecht.

Nu het gas in Groningen opraakt willen bedrijven zoals Vermilion Energy bij de plaatsen Woerden, Gouda (via Bodegraven) en Midden-Delfland gas winnen onder woonwijken en natuurgebieden. Gaswinning veroorzaakt al decennia lang aardbevingen en leidt tot milieuvervuiling. Dat moeten we niet toestaan. Niet in Groningen, niet in het Groene Hart en ook niet elders in Nederland. Daarom voert de SP actie in o.a. Groningen, Friesland, Drenthe, Zuid Holland en Utrecht. Om het Groene Hart te beschermen tegen gaswinning zijn we de actie Laat het Groene Hart niet barsten gestart, want van het fossiele gas moeten we af. Wat is er nodig om van dat gas af te kunnen?

1. Een afbouwplan voor de gaswinning.
2. Overgang op schone en betaalbare energie voor iedereen (een ‘sociale energie transitie’).
3. Nu geen nieuwe gasvelden in gebruik nemen! Bestaande winningsgebieden versneld afbouwen door (extra) import van olie- en gas en het gebruik van schone, duurzame energie.

Willen we dit bereiken dan hebben we ook jouw hulp nodig! Op 28 oktober gaan we actievoeren tegen gaswinning in het Groene Hart. We houden dan een deur tot deur actie om mensen te vragen om ons te steunen. Wil je meedoen? Geef je dan op via: info@laathetgroenehartnietbarsten.nl

• SP.NL