Woerdenaren knokken in actiecomité HAP-SEH voor cliëntgerichte huisartsenzorg, daarin ondersteund door 3 politieke partijen

23 oktober 2017

PUBLIEKSACTIE BEHOUD HUISARTSENZORG VAN START

Tijdens de koeienmarkt in Woerden starten we (actiecomité HAP-SEH) de publieksactie: “Huisarts waar bent u? Na 17 uur en in het weekend?”
Het actiecomité bestaat uit inwoners en wordt ondersteund door SP Woerden, Lijst vd Does en Inwonersbelangen.

We gaan dan via een groot spandoek de campagne starten. U bent van harte welkom om de start bij te wonen. Om 10 uur wordt in de Voorstraat de campagne gestart. Iedereen neemt iets mee wat “herrie” maakt. Een fluitje, twee pannendeksels, een trommel. Hiermee wordt luid en duidelijk gemaakt dat we ook per 1 januari bereikbare huisartsenzorg willen. Ook na 17 uur.

Huisartsen in en rondom Woerden hebben geen gehoor gegeven aan de oproep om bereikbare huisartsenzorg buiten kantooruren te behouden. De 18.000 handtekeningen worden genegeerd. Onze brieven aan de huisartsen met daarin de oproep om hierover in gesprek te gaan zijn onbeantwoord.

Even op een rijtje:

• De Woerdense huisartsen gaan na 17 uur en in het weekend huisartsenzorg verlenen in Leidsche Rijn. Alle inwoners moeten dan ook naar Leidsche Rijn. Ronduit een belachelijke situatie.
  • Huisartsenzorg is vanaf 1 januari nog maar gedurende 30% van de week beschikbaar in Woerden zelf. Er zijn in Woerden dierenartsenpraktijken die 24/7 dichtbij wel goed weten te regelen. Voor de Woerdenaren geldt dat 70% van de tijd waarop je een huisarts nodig hebt je deze ver weg van je woonplaats moet gaan zoeken.
  • De huisartsen houden vast aan achterhaalde definities waar hun cliënten niet om vragen. Cliënten vragen niet om een volledig ingerichte “post” met daarachter de spoedeisende hulp. Dit is op een doordeweekse dag, tijdens kantoortijden, ook niet aanwezig. Een cliënt wil een huisarts die bereikbaar is. Voor gevallen waarvoor je niet direct een ambulance belt, maar wel twijfelt of je naar een ziekenhuis moet. Dit kan uitstekend in de eigen praktijken van de huisartsen.

24 uurs huisartsenzorg: Regel dat!! We betalen er genoeg voor!

Reacties

Dat het, financieel gezond, Hofpoort ziekenhuis wordt opgeofferd om een te duur ziekenhuis in Leidscherijn te bekostigen, is al vreemd. De zorg in Nederland MOET geen verdienmodel zijn. Er is op YouTube een filmpje dat men makkelijk in 15 minuten van Hofpoort ziekenhuis naar St Antonius ziekenhuis kan rijden, ja, ja, dat kan tijdens de vakantie periode en dan tegen 10:30uur. Voor de inwoners van Zegveld is het groene hart ziekenhuis een betere optie!!

U heeft gelijk, maar helaas, in de politiek en bij de zorgmanagers, kijkt men niet naar de clienten, maar naar de cijfertjes. En op papier is de zorg beter (de ervaring niet, maar ja, dat papier is geduldig), en op papier is het ook goedkoper, en mooier, en ... helaas zijn er in Den Haag maar weinig partijen die verder kijken dan het papier.