Inwoners overhandigen 18.500 handtekeningen aan Wethouder Koster te Woerden

15 februari 2018

Inwoners overhandigen 18.500 handtekeningen aan Wethouder Koster te Woerden

Foto: Zorg dichtbij de mens

Actiegcomite ‘Zorg Dichtbij de Mens’ heeft 18.500 handtekeningen overhandigd aan de Wethouder mw. Koster te Woerden. De actiegroep heeft contact met de huisartsen, het Antoniusziekenhuis en de zorgverzekeraars. Ook de komende periode zullen er gesprekken worden gevoerd en er staat een aantal inwonersacties op stapel. De actiegroep wordt landelijk ondersteund door het Nationaal Zorgfonds, en SP. De handtekeningen zijn opgehaald door vrijwilligers van Inwonersbelangen, Lijst van der Does en de Woerdense SP en FNV netwerk Groene Hart.

De Wethouder wil het acticomite niet erkennen als spreekbuis van de 18.500 mensen die de petitie ondertekenden. ‘Daar heb ik de gemeenteraad voor’ zei de Wethouder.  Het actiecomite heeft de Wethouder desondanks het vertrouwen gegeven dat de petitie bij haar in goede handen is en dat zij de bedoeling van de handtekeningen juist zal verwoorden aan College en de Raad.

Een vrij vestigen van een met de eigen huisartsen concurrerende huisartsenpraktijk was en is niet het doel van de actie, dat was de boodschap van het actiecomite an de Wethouder. Het acticomite haalde handtekeningen op voor de terugkeer van een streekziekenhuis in Woerden, voor 1e lijnspoedzorg, d.w.z. een SEH (Spoedeisende hulppost) die rechtstreeks gekoppeld is aan een ziekenhuis en een échte volwaardige Huisartsenpost. Ook de toenemende verkeersdruk en de uitbreiding van Woerden rechtvaardigen dat.

Initiatiefneemster Nelleke Stuurop: ‘We gaan door totdat we bereikt hebben dat Woerden weer een streekziekenhuis heeft. Het besluit van het Antonius om de locatie in Woerden te veranderen in een polikliniek is een verkeerde keuze. De bestuurder van het Antonius, dhr. Biesma heeft in de media reeds bevestigd dat het streekziekenhuis bestaansrecht heeft. Mogelijk zou ook de NZA nu niet kiezen voor het weghalen van het streekziekenhuis in Woerden. Woerden heeft een volwaardig ziekenhuis nodig’. Bij voorkeur op de locatie van het oude Hofpoortziekenhuis, omdat daar alle faciliteiten aanwezig zijn die nodig zijn voor terugkeer van een Woerdens streekziekenhuis, voor mensen uit Woerden en wijde omgeving.

Het actiecomite Zorg Dichtbij de Mens roept inwoners van Woerden en omgeving op om zich aan te melden om mee te doen met de acties.