Woerdense ziekenhuisfusie. Een bestuurlijke dwaling op topniveau. Niet meer dan dat.

23 februari 2018

De actiegroep 'Zorg Dichtbij de Mens' haalde afgelopen zomer 18.500 handtekeningen op onder inwoners van Woerden en omgeving. Zij werden geholpen door vrijwilligers van de politieke partijen SP, Lijst vd Does en Inwonersbelangen. De actiegroep had steun aan de politieke partijen gevraagd voor het bereiken van hun actiedoel. De handtekeningen zijn inmiddels door de actiegroep aangeboden aan Wethouder Koster en haar is daarbij duidelijk gemaakt dat deze actie niet is gericht op het neerzetten van een nieuwe huisartsenpraktijk maar voor een SEH, HAP en een streekziekenhuis in Woerden.

De actiegroep knokt voor een huisartsenpost met daarnaast Spoedeisende hulppost (HAP-SEH) die rechtstreeks verbonden is met een streekziekenhuis in Woerden. Terugkeer van het oude Hofpoort, dát is wat de actiegroep en het gros van de inwoners van Woerden en omgeving wil. Ook vele oud medewerkers van het Hofpoort, artsen, verpleegkundigen enzovoorts willen niets liever. Het is bedroevend dat de Wethouder en een aantal Raadspartijen de 18500 handtekeningen gebruiken voor het alternatief een concurerende huisartsenpraktijk. De actiegroep heeft NIET al die handtekeningen opgehaald voor de zoveelste huisartsenpraktijk in Woerden. Er zijn al huisartsen in Woerden die voor hun patiënten s'avonds spreekuur houden in Woerden. Dat bericht is aan de Wethouder overgebracht.

Is het doel van de actie een verloren zaak? Nee, Woerden verdient een ziekenhuis. De keuze om een uitstekend ziekenhuis te sluiten was een onjuiste keuze. Woerden heeft geen behoefte aan het managementmodel dat in Singapore wellicht een goed alternatief is. Dit is Woerden, een gemeente omringt door dichtslibbende wegen. De verhalen die via de facebookpagina en het meldpunt van de SP binnen komen zijn schrijnend.

En dan is er nog de kwestie van de relationele verbondenheid tussen de Antonius bestuurder dhr. Biesma en de interim-bestuurder van het Hofpoort mw. van Rossum. De schijn van belangenverstrengelingen maakt de keuze voor een fusie en het doordrukken van de visie van Biesma nog bedroevender. De fusie wás niet nodig net zomin als het sluiten van het Hofpoort. De begripvolle correspondentie van de Wethouder aan de bestuurder van Antonius doet gewoon pijn om te lezen. Een bestuurlijke dwaling op topniveau. Niet meer dan dat.

Zie het volledige interview met actiegroep Zorg Dichtbij de Mens.