Verruiming schenktijden is goed voor een bruisend Woerdens sociaal cultureel vrijwilligersleven

8 december 2018

Foto: Luce, Ma

In Woerden zijn de sociaal culturele instellingen vergelijkbaar gesteld aan sportverenigingen in de paracommerciele verordening. Daardoor zijn de schenktijden die er ooit waren vervroegd voor de verenigingen en wordt de frisdranken en biertap dicht gedraaid terwijl de festiviteit nog volop aan de gang zijn. De bezoekers worden daardoor vroegtijdig voor een drankje doorverwezen naar de plaatselijke Horeca. Een onwenselijke situatie.

Een voorstel van VVD, Progressief Woerden, Fractie Bakker en de SP vraagt het college de verordening te wijzigen. Volgens de regiovertegenwoordiger van de Horeca Nederland is dat geen goed idee en dienen de verenigingen een volledige Horecavergunning te hebben omdat zij concurrenten zouden zijn van de Horeca en dus aan dezelfde eisen zouden moeten voldoen. Verenigingen zouden dan ook geen subsidie meer mogen vragen. In de praktijk betekent dit: De verenigingen worden vanuit diens visie bekeken commerciele Horeca-concurrenten of ze houden op te bestaan omdat ze hun hoofd niet boven water kunnen houden.

Hoe verzint men het! Woerden kan trots kan zijn op diens vrijwilligers en het bruisende verenigingsleven. De sociale betekenis van de verenigingen is onbetaalbaar. Daar kan menige gemeente een voorbeeld aan nemen!  De verenigingen voldoen aan de regels die er zijn m.b.t. veiligheid en drankcontrole etc. Het is dus in die zin nergens nodig voor om een 'uitgebreide' horeca-vergunning, met alles dat daarbij hoort aan wet- en regelgeving, te willen eisen met de klok in de hand.

Het vergelijkbaar stellen van sportverenigingen en de sociaal-culturele instellingen in de paracommerciele verordening is niet juist. Sportverenigingen hebben een andere positie en er speelt bijvoorbeeld een voorbeeldfunctie naar jonge kinderen, die deze culturele verenigingen niet hebben waar het gaat om de festiviteiten in de avonduren.
De sociaal-culturele verenigingen zijn een verrijking voor Woerden en verdienen het om als zodanig in de paracommerciële verordening te worden opgenomen d.w.z. met de daarbij passende schenktijden. Vandaag de dag is 03.00 uur een heel logische eind-schenktijd.

Het initiatiefvoorstel kunt u hier lezen