Woerdense zorgonderneming op lijstje landelijke zorginstellingen met hoge winsten

13 juli 2019

Onlangs heeft het programma Pointer samen met Reporter radio en Follow the Money blootgelegd dat miljoenen euro’s aan zorggeld niet aan zorg wordt besteed maar terecht komen bij winsten van zorginstellingen. In Woerden kwam zorgorganisatie PsyMens B.V.  terecht op het landelijke lijstje van instellingen met hoge winsten.

‘Het is absurd dat geld voor zorg niet naar de zorg gaat maar naar extreme winsten. Zorginstellingen worden gerund als commerciële bedrijven. Maar ze vergeten dat ze bestaan om voor mensen te zorg. Zorg waar wij met zijn allen voor betalen. Maar ondertussen worden er megawinsten gemaakt en dreigen in Woerden kinderen, mensen met een beperking en ouderen de dupe te worden. Wat de SP betreft stopt dit nu,’ aldus SP-raadslid Wilma de Mooij.

De SP wil dat het afgelopen is met de winsten van zorgorganisaties en dat geld voor zorg voortaan helemaal naar zorg gaat. Ook wil de SP dat onderzocht wordt hoeveel zorggeld er in Woerden wordt uitgekeerd als winst. ‘Zeker met de tekorten op het budget voor de Wmo en de Jeugdzorg is dit belangrijk. We betalen niet voor winsten van bedrijven. We hebben elke cent nodig om goede zorg te verlenen,’ aldus Wilma de Mooij.

De SP heeft naar aanleiding van het onderzoek schriftelijke vragen gesteld.