Olie- en gasveld Molenvliet, Woerden

1 november 2016

Olie- en gasveld Molenvliet, Woerden

Onder Woerden en omgeving bevindt zich een olie- en gasveld van zoiets als 65 km vierkant op een diepte van 1700 meter.

Om exploitatie te onderzoeken en proefboringen te doen bevindt zich op de Waardsedijk een boorlokatie. Deze is er al sinds 1986. Daar zijn inderdaad proefboringen gedaan. De boorlokatie bevindt zich net buiten de gemeentegrens op het grondgebied van de gemeente Bodegraven. Het is slechts een paar honderd meter verwijderd van de wijk Molenvliet.

De lokatie ziet er nu totaal verlaten uit. Hoge hekken met prikkeldraad eromheen. Een brokkelige betonvlakte van niks, zou je zeggen. Er bevindt zich daar echter wel een boorkelder en het geheel kan heel spoedig in gebruik worden genomen. En dat is precies wat de plannen zijn. De exploitatievergunning is al jaren geleden gegeven. Het wachten was op het stijgen van de brandstofprijzen en de techniek om kleine velden te exploiteren. Eerst was er vergunning voor het Amerikaanse bedrijf Northern Petroleum, heden is de vergunning in handen van het Canadese Vermillion Energy.

Vermillion wil het veld in 2017 gaan exploiteren en heeft al hele plannen klaarliggen voor aanpassingen aan de verkeerssituatie aan de Waardsedijk. De SP vindt dit een slecht plan.

Alle partijen in Woerden vinden dit een slecht plan. De Gemeente Woerden vindt dit slecht, de Provincie Utrecht vindt dit slecht, de Gemeente Bodegraven vindt dit slecht. En de bewoners van Molenvliet vinden het slecht. Wij vrezen toestanden zoals in Oost-Groningen. Bodemdaling, aardbevingen, waardevermindering van huizenbezit en milieuschade aan het poldergebied. Die risico’s willen wij niet lopen.

Toch wordt door de dienstdoende olieman Minister Henk Kamp alles geregeld. Alle bezwaren worden aan de kant geschoven. In de nieuwe Mijnbouwwet wordt zelfs de mogelijkheid van fracking niet uitgesloten. Het werd allemaal deze maand behandeld in de Eerste Kamer. Er werden door de SP en ook door de Christenunie en Groen Links vele en harde vragen gesteld in Den Haag. De meerderheid van de politici zit echter te slapen of wordt vriendelijk verzocht vanwege fractiediscipline overal mee in te stemmen.

De mensen in Woerden hebben echter niet stilgezeten. Er was onder bewoners door de jaren heen al veel wantrouwen met die boorlokatie.

Meer actie tegen het olieboren aan de Waardsedijk is geboden. Iedereen die tegen het olieboren is moet nu in actie komen. Die gelegenheid is er al spoedig.

In het wijkcentrum Molenvliet is op zaterdag 19 november de startbijeenkomst van Duurzaam Woerden met een workshop en een startbijeenkomst. Het zou goed zijn als er SP'ers uit Molenvliet daar ook hun stem laten horen.

Het kan natuurlijk ook. Benader ons en doe mee om een actie neer te zetten waardoor het Olieboren aan de Waardsedijk wordt tegengehouden!

Reacties

gemeente Woerden verdient er niks aan, maar kan wel met de schade moeten afrekenen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.